Equidad de género: Desafíos educativos para empoderar a las mujeres y reducir las desigualdades
Abstract
This article analyzes the educational challenges for reducing gender inequalities through education aligned with Sustainable Development Goal 5, “Gender Equality.” Through a critical documentary review, the search for information related to concepts such as gender equity, women’s empowerment, and cultural transformation was prioritized. The qualitative methodology employed included the selection and análisis of academic sources, reports from international organizations, and normative documents, prioritizing those that address the relationship between gender and education from an interdisciplinary perspective. The results highlight that women face significant barriers to accessing education, employment, and political participation. However, inclusive and transformative educational processes can challenge traditional roles, promote female leadership, and build a more equitable society. This approach not only promotes sustainable development but also drives cultural changes for the benefit of all. The conclusions emphasize the need to coordinate efforts between governments, educational institutions and communities to ensure equitable and safe educational environments, essential for empowering women and contributing to social progress.
Description
El presente artículo analiza los retos formativos para reducir las desigualdades de género mediante la educación articulada con el Objetivo de Desarrollo Sostenible 5 “Igualdad de género”. A través de una revisión documental crítica, se privilegia la búsqueda de información relacionada con conceptos como la equidad de género, el empoderamiento femenino y la transformación cultural. La metodología cualitativa empleada incluyó la selección y análisis de fuentes académicas, informes de organismos internacionales y documentos normativos, en los que se priorizaron aquellos que abordaran la relación entre género y educación desde una perspectiva interdisciplinaria. Se destaca en los resultados que las mujeres enfrentan barreras significativas en el acceso a la educación, el empleo y la participación política. Sin embargo, procesos educativos inclusivos y transformadores pueden hacer frente a los roles tradicionales, promover el liderazgo femenino y construir una sociedad más equitativa. Este enfoque no solo favorece el desarrollo sostenible, sino que también impulsa cambios culturales en beneficio de todas las personas. Las conclusiones enfatizan en la necesidad de articular esfuerzos entre gobiernos, instituciones educativas y comunidades para garantizar entornos educativos equitativos, así como seguros, esenciales para empoderar las mujeres y aportar al progreso social.
